Eseménynaptár

h k sze cs p szo v
 
 
 
 
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
31
 
 
 
 
 
 
 

Hírlevél feliratkozás

2020. március 16.

VII. Szabó Dezső Művészeti Ösztöndíjasok kiállítása

Időpont: 2020. március 12. 17:30 - 2020. április 02. 20:00
Helyszín: Bakta galéria

Fusz Mátyás, képzőművész: A betekintési szög maximuma

Az ösztöndíj célja, évente egy fiatal képző- vagy iparművész támogatása alkotói tevékenységének fejlesztése, kiteljesítése, szakmai elképzeléseinek megvalósítása érdekében. Tanulmányaihoz vagy kutatómunkájához nyújt támogatást.

Fusz Mátyás, a 2019. év pályázatának nyertese, röviden így ír kiállításáról:

Az emberi viselkedésnek több rovarszerű aspektusa is van, ez a kiállítás most leginkább a fényhez fűződő kapcsolatunkról szól. Ha bekapcsol egy lámpa, éppen úgy odakapjuk a fejünket, mintha valaki a mutatóujjával arrafelé irányította volna tekintetünket. Persze nem futunk kamikáze módra a fény felé, de ha felvillan a telefonunk, vagy ha a mellettünk ülő villantja fel képernyőjét, akkor is odanézünk, a kémkedés bárminemű szándéka nélkül. Ha este az utca sötétségét egy ablak világossága töri meg, arrafelé fordulunk, és ha nincsen megfelelő függöny be is tekintünk. A betekintési szög maximuma azt vizsgálja, hogy mit látunk.

Megnyitó:

  • 2020. március 12. (csütörtök) 17:30

A kiállítást megnyitja:

  • Majsai Réka, művészettörténész

A pályázat kiírója:

  • Víz'P'Art Közalapítvány

További információ:

  • Megtekinthető: 2020. április 2-ig hétköznap 8-20 óra között, szombaton 8-18 óra között, vasárnap zárva
  • A belépés díjtalan.

Kikelet: A PTE Illyés Gyula Gyakorlóiskola és AMI Képzőművészeti Tagozatának kiállítása

Időpont: 2020. március 13. 14:00 - 2020. április 04. 18:00
Helyszín: Babits Mihály Kulturális Központ, Fiatalok utcája

A kiállítás célja az iskola képzőművészeti tagozatának tanítványai számára bemutatkozási lehetőség biztosítani és tavaszi hangulatot teremteni a kulturális központ folyosóján és a kiállítást megtekintők lelkében.

A kiállítást megnyitja:

  • Bucsányiné Gréczy Gabriella, az iskola igazgatója

További információ:

  • A belépés díjtalan.

 

ELMARAD: Művészettörténeti Szabadegyetem - Az Újvilág és az Új Világ. Az USA és a vizuális kultúra

Időpont: 2020. március 16. 17:30
Helyszín: Művészetek Háza

Az amerikai kultúra mindenesetre ritkán táplálta úgy festőit és szobrászait, ahogyan tette azt regényíróival és költőivel. Voltak ugyan festők ebben az országban, közülük néhány nem keveset tett le az asztalra, végső soron azonban csak az Európából importált eszmék felfokozásával vagy sajátos kitekerésével tudtak valami újat alkotni. Soha nem voltak képesek igazán magukévá tenni vagy megteremteni egy új látomást, amire a világnak azután oda kellett volna figyelnie, és amiből a jövő képzőművészei lényegileg meríteni tudtak volna. Nem csináltak mást, mint kiegészítették és finomították a francia impresszionizmus különbözı szakaszait. Úgy tűnik, hogy minden, ami művészi értelemben kiváló, továbbra is az 1905 és 1930 közötti eleven közelmúltból jön, amelynek az első világháború sem, csak Hitler tudott visszavonhatatlanul véget vetni. A magára valamit adó amerikai művész a két háború között még mindig függött mindattól, amit a Párizsi iskola, Klee, Kandinszkij és Mondrian 1935 előtt felhalmozott. Az absztrakt expresszionizmus volt az első irányzat, mely – a nevében is rejlő nonfigurativitás és az erőteljes érzelmi töltés kettősségén kívül – erőteljesen támaszkodott a szürrealizmusra, persze nem elsősorban a figuratív, hanem a nonfiguratív szürrealizmus szabad tudatalatti módszereire és esetleg technikáira is." Kandinszkij "improvizációinak" szellemére, munkásságára vonatkoztatva az amerikai Alfred Barr használta 1929-ben először az "absztrakt expresszionizmus" kifejezést. A fogalom 1951-től vált általánossá, amikor is a New York-i Museum of Modern Art-ban az észak-amerikai absztrakt művészet nagy kiállítását rendezték. Az amerikai absztrakt expresszionizmus elválaszthatatlan a kor egész vizuális kultúráját egységbe foglaló kapcsolatok hálózatától. Ennek a nemzetközi festészeti irányzatnak a lényege a művész lelki- és hangulati állapotának, tudat alatti képzeteinek közvetlen, drámai kifejezése és a festés folyamatának meditatív átélése. Mindezt a hagyományos kompozíció feloldásával és az ábrázolás száműzésével kívánták elérni. Ebben a művészeti stílusban tevékenykedő művészek szerint a festményeket gyorsan kell készíteni, hasonlóan a kínai kalligráfiákhoz. Nem szabad semmit fontolgatni, az alkotás akkor jó, ha spontán és "kitörésszerű". A művészek az egyediségre törekednek ebben az elgépiesedett, szabványosított világban.

Előadó:

  • Dr. Aknai Tamás, művészettörténész

Jegyárak:

  • 1.000 Ft, nyugdíjas/diák: 500 Ft

FIGYELEM: a rendezvény elmarad, részletek ide kattintva érhetők el.

up